Swan Walk 2014 – (Z)waanzinnig evenement
Op 26, 27 en 28 september 2014 vond de tweede editie van Swan Walk plaats, een bruisend evenement met culinaire proeverijen, open ateliers, kunst, pop-up shops en optredens. Drie dagen lang genoten bezoekers van food, fashion, design, lifestyle & interior in Rondom het Zwaanshals, een parel van een winkelgebied in het Rotterdamse Oude Noorden.
Rondom het Zwaanshals is een eigenzinnige, sfeervolle én creatieve buurt met bijzondere winkels, unieke ateliers en opvallende speciaalzaakjes. Tijdens de Swan Walk zetten de winkeliers en ondernemers hun deuren extra wijd open. Ze organiseerden proeverijen, workshops, demonstraties, rondleidingen, verlootten producten en gaven gadgets en kortingen.
Zo kon je bij Kookpunt koffie proeven die de barista voor je klaarmaakte en een workshop winnen bij Olala Chocola. Showroom41 gaf op zondag de hele dag door een ‘five minute lipstick’ workshop en bij & Designshop kon je met korting een borstbeeld van jezelf in 3D laten printen. Mnds shoes verlootte een paar Happy Socks en bij TheRoundSquare kocht je een samplepot Farrow & Ball voor de helft van de prijs. Als je zin had om zelf met je handen te werken kon je bij MBR Bracelets je naamarmbandjes laten maken, bij Elle Aime schoof je aan voor een mini-workshop giftwrapping en bij Ja Wol leerde je bloemetjes haken en ‘breivorken’.
Opfleuren verlootte een bos bloemen en Lumen Licht een Multibook. Doppio maakte ter plekke heerlijke ijslolly’s op een stokje en Zino Urban Bistro serveerde een tintelende 3-gangenlunch met wijn voor een fijne prijs. Lily Scarlet toverde je om tot jaren 50 diva of rock & roll held en bij Olga Korstanje kon je weer een tas winnen. En bij Isis Inc. kon je in de metamorfose én op de foto als Katy Perry of Stromae. Destino verwende de smaakpapillen met de uitgedeelde heerlijkheden en bij Liesbeth Couvreur kon je een zijden bloemstuk winnen.
Daarnaast waren er verschillende pop-up initiatieven waar je je kon onderdompelen in kunst, exposities, sterke verhalen, sprekers, een stortvloed aan workshop en andersoortig inspirerend krachtvoer voor de geest die je op een übermentaal hoger niveau tilden.
Hoe ging het in zijn werk?
De bezoekers haalden het evenementenboekje op bij Sweatshop Deluxe. In het boekje stonden alle deelnemende winkeliers en pop-ups met in het midden een superhandige kaart. Vervolgens liepen de bezoekers naar eigen inzicht de Swan Walk en gingen bij zoveel mogelijk winkeliers en pop-ups naar binnen. Een vriendelijke lach, een aardig praatje, meedoen met de activiteit of een product kopen; wie dat deed, kreeg een zwanenpootje. Als je als bezoeker tenminste 10 zwanenpootjes had verzameld, kon je deze weer inleveren bij Sweatshop Deluxe. Daar kregen de deelnemers een lekker drankje en mochten ze een grabbel doen van de waslijn. Er waren namelijk bijna 100 prijzen in de vorm van waardebonnen die de deelnemers weer bij de deelnemende winkeliers kunnen besteden. Ook de hoofdprijs van € 100 ging naar een hele gelukkige winnaar!
Geslaagd evenement
Swan Walk 2014 werd georganiseerd door Sweatshop Deluxe en was een geslaagd evenement. Er verschenen vooraankondigingen in onder andere dagblad Metro, de Havenloods en diverse sites. Bert de Hoop en Isaac Monte, sociaal ondernemers van Sweatshop Deluxe, waren drie keer live op de radio Open Rotterdam om te vertellen over het evenement. And last but not least: de winkeliers beleefden door het grote aantal bezoekers een topweekend met een hoge omzet!
Ik was betrokken bij de organisatie, de redactie van het programmaboekje en de pr & communicatie.